nl / en
nieuwsoverzicht

Online dansles geven: hoe houd je je deelnemers gemotiveerd?

15 februari 2021

De coronapandemie weerhoudt velen van ons er nog steeds van om live samen te komen in de dansstudio. Voor een deel van onze danslessen zijn we veroordeeld tot online samenkomsten.

Maar hoe kunnen we onze dansers gemotiveerd houden om deze online lessen te blijven volgen? En hoe houden we het boeiend als docent?

Danspunt contacteerde een heel aantal dansdocenten om te vragen hoe zij het aanpakken en wat hun beste tips zijn. In dit artikel lichten we enkele best practices voor je toe.

1. Vervul de basisfactoren voor motivatie

We duiken eerst even in de theorie. Volgens de zelfdeterminatietheorie vind je bij gemotiveerde leerlingen drie basiselementen terug:

  1. Autonomie: de leerling heeft de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht te kunnen uitvoeren en kan zelf een invloed uitoefenen op wat hij of zij doet.
  2. Meesterschap: de leerling heeft het gevoel dat hij of zij iets kan, en dat wat geleerd moet worden ook haalbaar is.
  3. Verbondenheid: de leerling ervaart een warme, hechte band met anderen.

Als een leerling zich niet gemotiveerd voelt, zit er misschien ruis op één van deze elementen. Het is dan wijs om te praten met de groep en na te gaan waar de ruis zich bevindt. Zo kan je je lessen aanpassen.

2. Maak gebruik van de ruimte en het kader

Maak gebruik van de ruimte waar de leerling zich in bevindt en het kader van het videoscherm. Zo ontwerp je ludieke opwarmingsopdrachten of tussendoortjes voor wanneer de concentratie verslapt. Denk aan: een object uit de kamer in een bepaalde kleur aantikken, een voorwerp nabootsen, in en uit het beeld verschijnen, noem maar op.

Laat de leerlingen experimenteren met licht en lampen in de ruimte, en onderzoeken hoe ze hun dans een andere stemming kunnen geven door te spelen met licht. Neem even tijd om ook andere aspecten van de dans te bekijken, zoals kostuum, eigen muziek en video.

3. Betrek de deelnemers bij elkaar

Laat de deelnemers elkaar observeren. Geef een (speelse) dansopdracht aan één leerling en laat een andere kijken. Bijvoorbeeld: een leerling doet een letter na, terwijl de ander moet raden welke letter het is.

Bij de improvisatiemomenten kan je ook observatieopdrachten geven. Deelnemers observeren elkaar en geven feedback via chat. Vaak zijn dat positieve, ondersteunende complementjes, wat de deelnemers motiveert en goed doet voelen.

4. Creëer een spanningsboog over meerdere lessen

Je kan een frase aanleren via je online les, en ook in een video meegeven. Je kan dansers tijdens de les even ‘op zichzelf’ laten oefenen met de video, of de opdracht geven tijdens de week verder te oefenen. De volgende les kunnen ze de frase dansen zonder voortdurend naar de camera te kijken.

Verder kan je leerlingen nieuwsgierig maken voor wat in een volgende les zal gebeuren door per leselement een halve frase aan te leren en vooruit te blikken naar wat de volgende week zal volgen.

Nog een optie: Geef leerlingen een improvisatie- of compositieopdracht. Ze kunnen hiervoor de basiselementen uit je choreografie gebruiken, of eigen materiaal. Het resultaat sturen de leerlingen naar jou. Dan stuur jij de werkjes door naar een andere leerling. Iedere leerling ontvangt dus een dansfragment, gemaakt door iemand anders uit de groep. Via Zoom zet je een spel op waarin de makers proberen te achterhalen wie hun stuk aan het uitvoeren is. Deze werkmethode werkt motiverend als leerlingen elkaar goed kennen en pre-lockdown het al gewoon waren om dansmateriaal met elkaar te delen.

Om je Zoomsessie sfeervol te houden, kan je met thema’s werken, wekelijks een andere achtergrond voorzien, of jezelf verkleden en een T-shirt dragen met grappige leuze.

Verdeel de les in verschillende, maximum vier, hoofdstukjes. Zo kan je iedere les verder bouwen aan die hoofdstukjes.

5. Houd contact met je deelnemers

Met jongeren, nog meer dan met volwassenen, is het belangrijk om hen te blijven opzoeken, van zodra ze niet aanwezig zijn. Jongeren kunnen sneller wegglijden in een kleine impasse. Stuur een vriendelijk sms’je of een mailtje om hen duidelijk te maken dat je blij bent als ze erbij zijn.

Wil je echt weten wat er in de jongeren omgaat, dan is een telefoongesprek de beste optie. Intonatie van de stem vertelt veel over hoe een jongere zich voelt. Aarzel ook niet om eens met de ouders te praten. Doorgaans zijn ouders ook zoekend in hoe ze hun jongeren in deze situatie moeten begeleiden.

6. Pas je technieken aan aan de ruimte

Geef de technische bagage in lijn met je wekelijkse lessen. Laat leerlingen toe om oefeningen met verplaatsing aan te passen aan hun eigen ruimte. Focus je niet zozeer op richting van de beweging, maar op de juiste techniek met zorg voor het lichaam.

De ondergrond thuis is vaak niet zo veerkrachtig als in een danszaal. Sprongen worden beter verende bewegingen. Het vallen en rollen naar de grond doe je langzamer. Volwassenen vergeten soms in hun enthousiasme dat ze dicht bij meubels staan, waardoor het risico op ongelukken niet ver weg is. Daarom is het aangeraden om langzamer en bewuster te dansen.

7. Geef méér dan enkel een dansles

Danstechniek trainen of complexe choreografieën aanleren is niet eenvoudig online. Maar weet dat je dansles méér is dan enkel een overdracht van danstechniek. Dansers komen ook om samen te zijn, om zich fysiek los te maken of te versterken, mentaal te ontspannen, om muziek en cultuur te ontdekken, …

Stretching- en placementoefeningen worden best extra waakzaam begeleid. Leg hierbij de aandacht op zelfzorg en op hoe dans in het dagelijks leven past. Je kan een stretch aanbieden die je deelnemers ook aan hun bureau kunnen uitvoeren tijdens studies of werk.

Je kan duiken in het grote aanbod online voorstellingen, lezingen en live streams. Bekijk eens het dansaanbod van Podium 19 via vrt.nu, live streams van bekende dansgezelschappen of theaters, iconische dansfilms, videoclips, documentaires of duik in alles wat je op youtube van een bepaalde choreograaf vindt. Als docent ben je de moderator van het gesprek waarin leerlingen hun kijkervaring uitwisselen. En misschien kan je daarna wel met de choreografische principes of het bewegingsmateriaal aan de slag in de les.

Tot slot

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat leerlingen uitkijken naar je les. Het is een aangename afwisseling in de monotone week van schermkijken, eten en wandelen.

Denk ook na over hoe jij als docent zelf gemotiveerd blijft! Waarom geef je graag dansles? Wat prikkelt of motiveert je? Hoe kan je dit integreren in je online les?

Meer

Dit artikel kwam tot stand in het kader van de sessie Hoe dan(s) #05. Met input, research en rondvraag van Anne-Lore Baeckelandt, aangevuld met de ervaringen van dansdocente Iraïs Ooms. Redactie door Elodie Kona.

Meer lezen?
– download het uitgebreide verslag van de Hoe dan(s) sessie rond online dansles geven
– lees ons eerdere artikel met 10 tips bij de organisatie van online danslessen

Hoe kunnen we blijven dansen in én na coronatijd? Hoe dan(s) zijn online sessies waarin we samen zoeken naar het antwoord op die vraag.

Op de hoogte blijven van volgende sessies? Teken in op de Hoe dan(s) mailinglijst.

‘In de kijker’ is een platform voor dansers, dansdocenten en makers om net dat ietsje meer te vertellen over hun werk. Ontdek de diversiteit van het danslandschap

en laat je inspireren!

Maakplaats in Gent biedt studioruimte, coaching, toonmomenten en zichtbaarheid voor choreografen, nieuwe makers en dansers. Danspunt maakt 7 op 7 plaats voor jouw danslaboratorium waar je kunt verdiepen, vernieuwen en presenteren.

Check Maakplaats