nl / en
nieuwsoverzicht

10 tips bij de organisatie van online danslessen

10 december 2020

Virtuele activiteiten zijn sinds de coronapandemie ‘het nieuwe normaal’. Met deze tien tips organiseer je optimaal je online danslessen.

1. Leer al doende

Zoom, Teams, Meet… Word je zenuwachtig als je dit hoort? Je bent ongetwijfeld niet alleen. Durf hulp te vragen aan collega’s en maak gebruik van de talrijke online tutorials. Je leert al doende en ontdekt gaandeweg alle mogelijkheden, dus ga aan de slag!

2. Waarom een online aanbod?

Voor je meteen online only gaat, sta je best even stil bij de vraag wat je wil bereiken met je online aanbod. Waarom zijn mensen bij je dansschool ingeschreven? Een online aanbod kan een meerwaarde bieden in deze lockdown, maar denk zeker ook na over de binding met je deelnemers tot voorbij de coronacrisis.

3. Live of later bekijken

Live online lessen met een vaste groep kennen een grotere respons dan vooraf opgenomen filmpjes om later te bekijken. Dansen is nu eenmaal ook een sociaal gebeuren. Je motiveert elkaar.

4. Doseer de energie

Werken voor een computerscherm vraagt erg veel energie van docenten en deelnemers.

Vandaar:

  • Beperk de duur van je les
  • Integreer fragmenten van de les als vooraf opgenomen filmpjes. Zo kan je even op adem komen.
  • Laat je deelnemers voldoende alleen oefenen.
  • Zorg voor afwisseling tussen nieuw en gekend materiaal.

5. Zie de mogelijkheden van het medium

Online lesgeven heeft beperkingen, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden.

Denk maar aan:

  • Breakout rooms voor individuele feedback
  • Dans movie nights of een terugblik op iconische dansfilmpjes
  • Quiz of polls
  • Je Spotify-playlist voor deelnemers om thuis te oefenen
  • Opnames van je sessie of instructievideo’s om later te bekijken en extra te oefenen

6. Stabiel internet is key

Je onlineactiviteit staat of valt met de stabiliteit van je internet. Werk dus liefst met een ingeplugde netwerkkabel. Of zorg dat er niet te veel mensen tegelijk online zijn op hetzelfde wifinetwerk. Zet je smartphone, tablets, andere computers even op de vliegtuigstand.

Geef dit advies ook aan de deelnemers, maar wees je ervan bewust dat dit niet voor alle gezinnen mogelijk is.

7. Maak duidelijke afspraken met je deelnemers

Online lessen zijn haalbaar voor jong en oud, maar stem je uitleg af op je doelgroep.

Denk aan afspraken rond

  • De mute-knop
  • Camera aan
  • Duidelijke weergave van je naam
  • Gebruik van gebaren afspreken: duimen omhoog
  • Gebruik van chatfunctie
  • De beeldinstellingen (gallery view, speaker view, gespiegeld beeld)
  • Voldoende licht in de kamer
  • Veiligheid van de danser, bijvoorbeeld van de vloer

(lees verder onder de quote)

De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen van Danspunt dekt ook je online lessen.

8. Let go of the unisono

Beeld en geluid lopen niet altijd synchroon in online omgevingen. Ook links en rechts zijn niet altijd hetzelfde voor iedereen achter een scherm.

Dus:

  • Focus je les niet te veel op unisono, synchroniteit en ritme.
  • Zorg voor stabiel internet bij lesgevers en deelnemers (zie tip 6)
  • Experimenteer met beeldspiegeling (in Zoom: “mirror my video”)
  • Geef les per twee: vooraanzicht en achteraanzicht
  • Gebruik een ruimte met spiegels en zet de camera waar de dansers normaal gezien staan
  • Sokken in twee kleuren kan het links-rechts probleem oplossen
  • In vooraf opgenomen filmpjes zijn geluid en beeld beter gesynchroniseerd. Dus als ritme belangrijk is, kan de docent deze filmpjes delen en meekijken

9. Welke geluiden wil je versterken?

Een laptop heeft één microfoon en is doorgaans ingesteld voor ‘gewone’ meetings. Sta je ver van je computer af of met je rug naar je microfoon, ben je misschien niet meer hoorbaar. Wil je omgevingsgeluid, staat dit er dan op? En wat met muziek?

Enkele strategieën:

  • Geluid rechtstreeks delen via de computer (via Zoom: share sound) of op een apart apparaat zetten
  • Beweeg je veel? Dan doet een headset met microfoon wonderen.
  • Sluit computer, muziek en headset aan op een mengpaneel.
  • Zet een externe microfoon op een statief en verplaats naargelang je beweging.
  • Combineer een geluidsbox in de kamer met een microfoon.

(lees verder onder de quote)

Betaalt je dansvereniging een jaarbijdrage voor Unisono (SABAM) voor je danslessen in een zaal, dan mag je ook online lesgeven voor dezelfde bijdrage.

10. Leer je applicatie kennen

De meeste organisaties werken met Zoom. Andere applicaties zijn Google Meet, Microsoft Teams of Jitsi.

De gratis applicaties van Google Meet en Jitsi kunnen voor jou volstaan, maar met betalende versies van Zoom of Teams heb je uiteraard meer mogelijkheden.

Met Facebook Live of Instagram krijg je snel problemen met auteursrechten op muziek. Je filmpjes worden geblokkeerd en je riskeert ook je account te blokkeren.

Wil je meer leren over online applicaties? YouTube-tutorials waarin de mogelijkheden worden uitgelegd zijn je beste vriend!

Meer

Dit artikel kwam tot stand op basis van de online sessies Hoe dan(s) #01 en #02 rond online danslessen organiseren. Met grote dank aan Aike Raes, Anja Debruyn (Crazy Legs) en alle deelnemers voor hun input. Redactie door Elodie Kona.

Meer lezen?

Ben je docent en wil je tips om je dansles aan te passen aan een online omgeving, zonder daarbij de verbinding met je dansers te verliezen?

Kom naar Hoe dan(s) op donderdag 17 december (14u).
Een online inspiratie- en uitwisselsessie voor docenten.
Schrijf je in

Op de hoogte blijven van volgende sessies? Teken in op de Hoe dan(s) mailinglijst.

‘In de kijker’ is een platform voor dansers, dansdocenten en makers om net dat ietsje meer te vertellen over hun werk. Ontdek de diversiteit van het danslandschap

en laat je inspireren!

Maakplaats in Gent biedt studioruimte, coaching, toonmomenten en zichtbaarheid voor choreografen, nieuwe makers en dansers. Danspunt maakt 7 op 7 plaats voor jouw danslaboratorium waar je kunt verdiepen, vernieuwen en presenteren.

Check Maakplaats