nl / en
nieuwsoverzicht

Corona: wat met geannuleerde lessen en evenementen?

13 maart 2020

Het coronavirus heeft ons allen in zijn greep. De overheid treft maatregelen die van belang zijn voor onze gezondheid, maar die ook economische gevolgen zullen hebben.

Maar wat doen we nu onze dansactiviteiten de komende weken geannuleerd zijn?

Toon begrip voor elkaar

De overheid roept op tot solidariteit met de getroffen sectoren. Ook de danswereld wordt zwaar geraakt.

Danspunt wil graag dit solidariteitsprincipe onderschrijven en vraagt de dansliefhebbers, leden, vrijwilligers, freelancers, ouders, dansers, deelnemers, docenten, medewerkers en organisatoren om solidair te zijn met elkaar en iedereen die de gevolgen van de coronamaatregelen voelt, groot of klein.

Dit is nooit gezien, een nieuwe situatie voor iedereen. De dansverenigingen doen wat ze kunnen om zo optimaal mogelijk met deze situatie en de onvermijdelijke financiële gevolgen om te gaan. Dansers en dansliefhebbers kunnen helpen door solidair te zijn en hun deelnamegeld van geannuleerde lessen niet terug te vorderen.

Creatief met oplossingen

Dansen is even opgeschort, maar dat houdt onze creativiteit niet tegen.

Hoe ga ik om met geannuleerde lessen of workshops?

Eénduidig advies geven voor de hele danssector is moeilijk, want elke situatie is anders. Sommige dansorganisaties werken met jaarlidmaatschap, anderen organiseren losse workshops en nog anderen hebben abonnementsformules of meerbeurtenkaarten.

Ga in gesprek met je deelnemers of leden. Leg de situatie uit, maak duidelijk dat het om een geval van overmacht gaat, en neem de oproep tot solidariteit met de sector mee in je communicatie.

We raden je in elk geval aan een oplossing te zoeken waar iedereen zich in kan vinden:

  • Kunnen de geannuleerde lessen of workshops verplaatst worden naar een latere datum?
  • Kan je les geven via digitale platformen?
  • Kan je een kortingsbon of waardebon geven ter compensatie van de geannuleerde lessen?
  • Kan je de geldigheid van een abonnement of meerbeurtenkaart verlengen (vb. met de duurtijd van de coronamaatregelen)?

Wat nu mijn dansvoorstelling of dansevenement niet doorgaat?

Moet ik tickets voor voorstellingen of evenementen terugbetalen?

Een ministerieel besluit van 19 maart stelt dat tickets niet terugbetaald moeten worden als het evenement verplaatst wordt naar een latere datum (binnen het jaar en op dezelfde of nabijgelegen locatie). Als je deelnemers die datum verhinderd zijn, betaal je de ticekts wel terug.

De Vlaamse Regering roept toeschouwers en deelnemers op om uit solidariteit geen terugbetaling te vragen.

Dus hier geldt hetzelfde devies. Neem je evenement onder de loep:

  • Kan je het evenement verplaatsen naar een later tijdstip? Dan blijven tickets geldig voor de nieuwe datum.
  • Heb je weinig of geen kosten gemaakt voor je evenement? Dan kan je de tickets (deels) terugbetalen
  • Maakte je al veel kosten die je organisatie niet kan dragen? Dan kan je je de solidariteit van je publiek vragen.
  • De overheid liet alvast weten dat eventuele subsidies niet teruggevorderd zullen worden.

Wat met andere financiële en organisatorische gevolgen?

Welke impact heeft de annulatie van je activiteiten op medewerkers met korte contracten, met freelancers, met SBK’ers of interimmers, …?  Bekijk onze pagina gevolgen en steunmaatregelen voor medewerkers, organisaties en zelfstandigen.

Intussen trekken we mee aan de bel en laten we de overheid weten dat ze freelancers, docenten of artiesten die werken met korte contracten zeker niet mag vergeten in hun crisisplan.

Meer informatie

Bekijk de corona-pagina’s op ons nieuwsoverzicht.
Danspunt doet er alles aan om de informatie op de website up to date en compleet te houden. Refresh de nieuwspagina geregeld of volg ons op facebook voor up to date informatie.

Alle informatie vind je terug in het overzicht met veelgestelde vragen op de website van het Departement Cultuur. Een handige pdf die quasi dagelijks geüpdatet wordt door Cultuurloket.

Meer vragen?

Je kan steeds bij Danspunt terecht met je vragen.
Dit van maandag tot vrijdag van 9u tot 17u.
Op info@danspunt.be of op 09 269 45 38.

Cultuurloket opent een “coronalijn” voor corona-gerelateerde juridische of zakelijke vragen.
Van maandag tot vrijdag van 10u tot 18u.
Op 02 534 18 24.

Wat leeft en beweegt er in de danswereld? Je leest het allemaal in DANST, ons driemaandelijkse tijdschrift.      

neem een abonnement

Werk je aan een eigen voorstelling en heb je nood aan artistiek en inhoudelijk advies? Wij sturen een professionele coach om jou constructief bij te staan!

vraag feedback