Al sinds de jaren 70 en 80 wordt er binnen de danswereld onderzoek gedaan om een veiligere en efficiëntere danspraktijk te creëren. De brug slaan tussen die literatuur en de dansles in de studio blijkt echter niet evident. Deze workshop biedt twee van deze ‘bruggen’ aan, met een focus op spiegelgebruik enerzijds, en pointe-readiness anderzijds.
Evelien Maes: Spiegelgebruik en pointes
Spiegelgebruik en pointe-readiness, twee ideeën om je danspraktijk veiliger en efficiënter te maken.
Brug 1: Invloed van spiegels in de dansstudio en ze veilig en efficiënt inzetten in je les.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand … Het is bijna een vanzelfsprekendheid: de meeste dansstudio’s hebben tegenwoordig 1 of zelfs 2 muren met spiegels. Voor een kind is de kennismaking met deze ‘speciale ruimte’ vaak een ervaring die verwondering oproept, en bijna ‘uitnodigt’ om erin te staren en te zien wat er allemaal te ontdekken valt. We hebben de spiegels ook niet voor niets, het heeft zijn voordelen. Toch maken we ook een paar cruciale fouten, en zien we dat er door verkeerd spiegelgebruik soms problemen ontstaan in de ontwikkeling van het lichaamsbewustzijn, leervermogen en het zelfbeeld.
In deze sessie bekijken we wat deze problemen precies zijn, en ervaar je de tips die je kan toepassen in je les.
Brug 2: Suggesties van danswetenschappers om te testen of je leerlingen klaar zijn voor pointes.
Het blijft een vraag waarop het antwoord vaak toch wat vaag blijft: wanneer zijn je leerlingen klaar om pointes te doen? In ieder geval is het antwoord niet ‘zodra ze 12 jaar oud zijn’, aangezien pointe-readiness niet per se iets met leeftijd te maken heeft, maar wel met fysieke kracht en lichaamsontwikkeling. Maar ja, hoe meet je dat?
We geven je suggesties om pointe-readiness te testen, en proberen ze uit. Niet alleen kun je je leerlingen daardoor beter begeleiden, maar het biedt ook een objectievere maatstaf om hierover met hen (en hun ouders) te communiceren.
Waarom deze sessie volgens programmator Anne-Lore Baeckeland?
“Evelien is mijn partner in crime voor de docentenopleiding van Danspunt. Ze is gebeten door het weten achter en het onderbouwen van iedere dansopdracht die ze geeft. Ze houdt van techniek en juistheid met een groot respect voor de mogelijkheden en beperkingen van ieder individu, dat maakt van haar een bijzondere docent.“
Wie is Evelien Maes?
Evelien studeerde in 2013 af als dansdocent op Fontys Hogeschool voor de Kunsten (Tilburg), en vulde dit in 2017 aan met de master MSc Dance Science op Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance (London). Als dansdocent/wetenschapper is ze steeds op zoek naar manieren om danswetenschap bruikbaar te maken voor de praktijk, en tevens om deze kennis toegankelijker te maken voor andere dansdocenten.