Vandaag de dag kunnen we heel goed dingen uiteenhalen, maar we vergeten ze te vaak weer
bijeen te brengen. Lisbeth Gruwez
Nu Lisbeth Gruwez haar werk over het extatische lichaam heeft voltooid - je zag de internationale
succesvoorstellingen It’s going to get worse and worse and worse, my friend en AH/HA in onze
schouwburg -, wil ze radicaal van koers veranderen. De eruptieve choreografieën, waaraan ze
haar stalen reputatie te danken heeft (Peter Verhelst noemde Gruwez ooit een ‘atoombom’),
ruimen nu het veld voor aanhoudend kolkend magma.
The Sea Within is een magnetiserende voorstelling, waarin Gruwez de chaos niet langer wil
beteugelen, maar zijn eigen orde laat zijn. Nog steeds even vinnig en intens, maar in plaats van in
te zoomen op het individu selecteerde ze een groep van tien danseressen. Zij dansen een nieuw,
hedendaags ritueel als krachtige lotusbloemen die symbool staan voor verbinding. De muziek
is zoals gewoonlijk van de hand van Gruwez’ vaste kompaan Maarten Van Cauwenberghe, dit
keer bijgestaan door Elko Blijweert (Dead Man Ray) en Bjorn Eriksson (Eriksson Delcroix, Zita
Swoon). Minimalistische synths en een prikkelend spel met frequenties drijven het elektronisch
geluidsontwerp tot de bodem.