Als er één danskunstenaar een monument verdient, dan is het wel de Duitse Valeska Gert (1892-1978). Haar niets-vrezende provocatieve performances, maakten haar tot één van de belangrijkste kunstenaars van haar tijd. Samen met Boglàrka Börcsök vertaalt Eszter Salamon een energie uit het verleden naar het heden.
Als er één danskunstenaar een monument verdient, dan is het wel de Duitse Valeska Gert (1892-1978). Haar niets-vrezende provocatieve performances, haar liefde voor het groteske en burleske, haar voorkeur voor het marginale én haar zoektocht naar een nieuwe representatie van het lichaam, maakten haar zonder twijfel tot één van de belangrijkste kunstenaars van haar tijd.Maar Eszter Salamon legt in haar MONUMENT-serie niet de nadruk op eerbetoon of herdenking. Ze wil ons in de eerste plaats op een andere manier met geschiedenis laten omgaan. Ze beperkt zich in The Valeska Gert Monument dan ook niet tot re-enactments en historische documenten. Samen met Boglàrka Börcsök vertaalt ze vooral een energie uit het verleden naar het heden. Ze geven het kunsthistorische discours een autobiografisch karakter, en vullen historische gaps op met eigen verbeelding. Deze speculatieve benadering van geschiedenis zorgt voor onverwachte betekenissen en referenties aan het heden.
• Eszter Salamon is een vaste gast in het Kaaitheater met knappe voorstellingen als Magyar Tàncok, TALES OF THE BODILESS en Monument 0: Haunted by wars (1913-2013).